Om firmagaver

Firmagaver er noe man forærer sine kunder, klienter og ansatte for å vise at man setter pris på dem, og på forholdet mellom en selv og dem. Det å gi slike gaver kan sammenlignes med det å gi tips på en restaurant: du er ikke nødt til å gjøre det, men det er en god idé, det er mange som forventer det, og mottakere får et godt inntrykk av deg.

Fordeler med å gi gaver

I tillegg er det å gi firmagaver god reklame for bedriften din og deg. Det viser at du tar forholdet mellom deg og dine samarbeidspartnere på alvor, og at du har tenkt på nettopp dem da du vurderte hvem som skulle få gaver. Å gi firmagaver er dessuten en investering. Har du påtrykket logo på produktene du gir ut, vil mottakere fungere som omvandrende reklame for deg og ditt virke. En caps med logo på for eksempel, gitt at mottakeren faktisk bærer den, er synlig for alle, og utenforstående vil i beste fall notere seg logoen til din bedrift.

 

Påvirker inntrykket

Firmagaver kan selvfølgelig bestå av så mangt, men blant de vanligste finner vi nøkkelhanker, firmapenner og kaffekopper. Disse kan komme til nytte for stort sett alle, og er derfor svært populære. Noen foretrekker dog å gi ut gaver som er litt mer rettet mot den enkelte mottakeren. Skal man gi gaver til et treningssenter for eksempel, kan drikkeflasker være en relevant og personlig gave å gi. Slik får du vist at du har tenkt på den spesifikke mottakeren i dette tilfellet, og de forstår at en annen type bedrift ville fått noe helt annet.

Husk å gi gaver av tilstrekkelig kvalitet. Gavene du gir er faktisk med på å representere firmaet ditt, og hvis kvaliteten på gavene du gir er dårlig, kan det påvirke inntrykket andre får av deg.