Legg ved en spiselig tilleggsgave

Vanligvis ville vi frarådet folk å gi spiselige ting som konfekt, godteri eller vin som firmagave. Dette er fordi gaver som ikke varer, ikke kan reklamere for bedriften særlig lenge. Firmagaver skal tross alt fungere som omvandrende markedsføring. På den annen side er det en god idé å gi noe spiselig som en ekstragave man legger ved siden av den primære gaven.

Den primære gaven bør bestå av noe som er praktisk nyttig, som ikke har utløpsdato og som dermed reklamerer for bedriften. For eksempel bør du ikke gi konfekt i presang til et treningssenter, med mindre det bare er en tilleggs-gave. Du bør heller gi for eksempel drikkeflasker, svette- eller pannebånd, altså noe som faktisk hører hjemme der.

Når den gaven er på plass, skader det ikke å legge ved noe som smaker godt også, som konfekt eller godteri. Da har man fått kombinert det praktisk nyttige med noe som skal tilfredsstille smaksløkene.

En nyttig gave vil alltid bli satt pris på, men risikerer å bli noe kjedelig hvis man ikke har lagt noe ved som man kan nyte i tillegg. Det er som sagt mange fordeler med å gi firmagaver, og det å legge ved noe søtt, gir det hele en ekstra dimensjon. Selv om en spiselig ekstragave riktignok ikke kan fungere som reklame og dessuten har veldig begrenset praktisk nytte. Gaver som smaker godt har en ganske annerledes appell enn andre typer gaver, og anbefales derfor som tilleggs-gave.

I tillegg til at man ikke bør gi spiselige gaver alene fordi de forsvinner fort og derfor ikke kan reklamere for bedriften særlig lenge, er det flere grunner til at man bare bør ha det som ekstra gave. Spiselige gaver er sjeldent personlige, og har ikke nødvendigvis noen tilknytning til de som mottar den. Dermed risikerer man at en slik gave når gitt alene, virker som en standard gave man gir til alle.