Gi gaver som er relevante for din bransje

Hvis du skal være original og oppfinnsom når du gir firmagaver, er det en god idé å gi noe som er relevant for bransjen du er i. I en kaffebutikk gjør du lurt i å gi for eksempel kaffekopper med trykk, siden det opplagt er en relevant gave for den bransjen. Kopper er blant de mest populære produktene å gi i gave uansett, og når gaven har en direkte tilknytning til både den som gir og den som får, blir gaven enda mer personlig.

Det er smartere å gi originale, personlige gaver som varer en stund, istedenfor å gi kortvarige gaver som godteri eller vin. Mange gjør nettopp denne feilen: de gir sine samarbeidspartnere en spiselig og upersonlig gave som selvfølgelig har en veldig midlertidig eksistens, i og med at de etes opp. Spiselige gaver har som regel heller ikke en personlige tilknytning til de som får de, i motsetning til kaffekoppene man gir til kaffebutikker, eller termoser med trykk, som er en fin ting å gi en butikk som selger sportsutstyr.

Mottakere setter i større grad pris på å få gaver som sømmer seg for dem. I tillegg bruker jo folk ting de setter pris på, og jo mer et produkt blir brukt, jo mer synlig blir det. Når det så er synlig, oppnår man det som er litt av poenget med å gi firmagaver: å få eksponert sin logo, slik at gaven fungerer som reklame for bedriften. Dette kan man ikke oppnå med en gave som blir spist opp dagen etter.

Undersøkelser har blitt gjort som viser at et stort flertall av alle firmagaver blir brukt lengre enn et år senere. Dette gir en gratis markedsføring i god tid fremover. Vi anbefaler derfor på det varmeste å gi langvarige firmagaver som er relevante for deg og ditt selskap.